Helene Bak Hansen
Helene Bak Hansen
Passioneret forretningsudvikler & FLIPPER
Design & Branding Manager
Tilbage til “OM”

Her er mit CV

Jeg er passioneret forretningsudviklinger og brænder for ”strategi, kreativitet og design”.  Jeg har de seneste 17 år arbejdet med strategi og kreativitet. De seneste 9 år arbejdet i krydsfeltet mellem strategi, forretning, kreativitet og design for at skabe nye forretnings- og udviklingsmuligheder i private og offentlige virksomheder.  Det er et uhyre spændende felt, fuld af modsætning og udfordringer, men med uanede muligheder og veldokumenterede resultater, for virkelig at kunne flytte tingene.

”Jeg kradser ikke overfladen og laver ikke mere af det samme. Ønsker du forandring, udvikling genopfindelse eller transformation – så er jeg klar til at UDVIKLE din forretning sammen med dig.”

Naviger rundt i mit CV ved at klikke på knapperne herunder:

Introduktion
Levet erfaring
Her har jeg brugt FLIPP

Introduktion

”Jeg kradser ikke overfladen og laver ikke mere af det samme. Ønsker du forandring, udvikling genopfindelse eller transformation – så er jeg klar til at UDVIKLE din forretning sammen med dig.”

Kan man bruge design som metode til forretningsudvikling?

Ja, … det kan man. Når vi bruger design som metode til forretningsudvikling gør vi det med omhu og forståelse for de ”bivirkninger” som en udvikling og forandringsproces kan have. Der skal tages hensyn til virksomheden medarbejdere, skabes involvering og ejerskab og en succesfuld implementering. En god rejse for alle hvor der bliver taget godt hånd om de ”rejsende” og deres bekymringer om nogen gange at være ombord, uden helt at vide hvor de lander. Og følelsen af usikkerhed når ting forandres, noget helt forsvinder og nyt opstår. Det skal være en god oplevelse at være i forandring og blive til en naturlig del af deres hverdag og kultur.

At navigere i oprørte vande kan være en udfordring for mange…

En succesfuld forandring kræver forankring og en vellykket implementering. Mange gemmer implementeringen til sidst. Vi starter med implementeringen.
Når vi arbejder med forretningsudvikling, vender vi vrangen ud på forretningen og koncepter, udfordrer holdninger, drømme og virksomhedens DNA for at skabe nye forretningskoncepter der skaber mere værdi – værdi for kunder, medarbejder, og virksomhed.

Midlet er ”mind-set, mod og kreativ selvtillid”. At tænke sig anderledes og bryde vaner og rammer. At have mod til forandring og gå nye veje. Og kreativitet til at lave et gennembrud der batter, er unikt, har en god historie og er kommercielt bæredygtigt.

Sammen udvikler vi og laver forandring. – Tager det eksisterende og transformerer faglig tyngde, idé, koncept og virksomhedens DNA til kommercielt bæredygtige koncepter med nerve og integritet, som imødekommer den hurtig omskiftelige verden og vedkommende disruptions.

Jeg provokerer, stiller spørgsmål, vender og drejer, gør jer klog på jeres kunder og marked, udforsker, udfordrer, identificerer, udvikler, designer og eksekverer forretningspotentialer.

Udfordringerne har været meget forskellige både i forhold til produkt, marked, land, målgruppe og målsætning. Jeg er hverken branche eller fag-nørd. Det er mine kunder. Det er min metode, proces og tilgang som gør at jeg kan navigere på tværs af brancher, lande, markedet og produkter når jeg forretningsudvikler.

Levet erfaring passion og læring

Driver egen virksomhed

2008 – 2015 Branding og forretningsudvikling BRANDSTORM

Frivilligt arbejde

2014 – 2015 Sidder i Vejle Kommunes innovationsudvalg

2014 – 2015 Sidder i PR og brandingudvalg – Vejle kommune

Passion for iværksætteri og designledere

2014                     Underviser iværksættere – Business Canvas forretningsmodellen og branding

2014                     Advisory board og dommerpanel på iværksætterforløb

2015 + 2015        Indlæg på SDU for designledere og hjælp til deres kandidatspecialer

High lights

2008 – 2009 Konsulent og konceptudvikler på Natural Leadership ”ledelse med paintheste”

2010 – 2015 Designsparringskonsulent og matchmaker Designandelene Vækstforum

Ansættelsesforhold

2000 – 2007       Strategiske Planner, kontaktchef og projektleder på reklamebureau

2000                     Club La Santa, Lanzarote, Spanien konceptudvikling – citykoncept og Business PLUS

1998 – 1999        Club La Santa, Lanzarote, Spanien – Webmasters og marketing.

1997 – 1997         Salgs- og marketingchef Hotel Eremitage i Lyngby.

1994 – 1998        Salgs- og marketingchef for Hotel- og Konferencecenter Trouville i Hornbæk.

1993 – 1994        Club La Santa, Lanzarote, Spanien – kommunikation og markedsføring

1990 – 1992        Restaurant Greens Grønnegade i KBH og i Tivoli – vegetariske restauranter – de første i Danmark.

1990                      Hotel Høvringe i Norge tjener.

Certificeret dannelse og inspiration

2016-                    International certificeret HATHA yogalærer ARHANTA yoga Ashram Indien

2012-                    Jæger – hagl og riffel

1998 – 2000       Internationale business Academy IBC – Design Manager med speciale branding, kommunikation, markedsføring og kreativ ide og konceptudvikling

On going              Kurser, forløb, workshop, foredrag viden og inspiration indenfor forretningsudvikling, branding, design, kreativitet, selvledelse, kunst, mindfulness, yoga og meditation. Indisk livsfilosofi og Østens mysterier.

1990 – 1993        Hotel Plaza I København trainee – uddannelse som receptionist.

1989 – 1990        ½ års – arbejde i Australien efterfulgt af rundrejse.

”The world as we have created it is a process of our thinking. It cannot be changed without changing our thinking”
– Albert Einstein

Her har jeg brugt Design som metode til forretningsudvikling

DESIGNANDELEN

DesignVÆKST -­ Designandelen består af et organiseret netværk, en platform for designrelaterede  virksomheder (kaldet andelshavere) samt et projektteam, der arbejder med 2 indsatsområder:

Projektet Designandelens arbejde har bidraget til øget forståelse af, at design er meget mere end blot et produkt. At design, er en metode til forretningsudvikling, øget innovation og vækst. Resultaterne er delt og formidlet bredt i regionen via arrangementer og foredrag samt formidling i både on-­ og offline medier. Ved afslutningen af projektet er der udgivet et magasin med cases, erfaringer, værktøjer og viden fra projektets 5 års virke. Ligeledes, er der udviklet video cases med erhvervsvirksomheder, som formidler deres erfaringer og anvendelse af design, som integreret del af deres innovation, udviklingsprocesser og forretningsudvikling.

Projektet har opnået de opstillede mål og bidraget til en positiv udvikling og udbredelse af designsatsningen bredt i regionen. Øge forståelsen og anvendelsen af strategisk design hos traditionelle virksomheder og kommuner.

Siden projektstart, marts 2010 har Designandelen formidlet projektets indsatsområder og afholdt en række foredrag og indlæg på erhvervskonferencer og erhvervskontorer samt afholdt en række designdreven innovationsworkshop.

Designandelen har målrettet formidlingen til virksomhedsledere i et samarbejde med regionens erhvervskontorer og i særlig grad via VL grupper og forskellige erhvervsnetværk i hele regionen. En strategi der er valgt for at sikre ledelsesmæssig forankring og større succes med integration af strategisk design i hele erhvervsvirksomheden. Qua disse aktiviteter er ”vækst via design” formidlet til over 3000 personer.

BAKCOMMUNICATION  – LEJ EN REKLAMEDAME

Strategisk marketing og branding bureau

  • Strategisk og kreativ sparring og rådgivning vedr. branding, kommunikation og markedsføring. Udarbejdelse af kommunikationsstrategier, kommunikationsplatforme, indsatsstrategier og efterfølgende implementering og udarbejdelse af de valgte materialer.
  • Projektledelse og samarbejde med ledelsen om udvikling, forstærkning eller forandring af virksomhedernes position og profil. Kobling mellem strategi og kreativitet samt implementering.
  • Afvikling af strategiworkshops samt opsamling og aflevering af mødereferater, opsamling på strategi og kreativ profil.
  • Udarbejdelse af rapport med anbefalinger og konklusioner.

MASTERS

  • Fastholdelse og udvikling af bureauets kundeplatform. Identificering af nye potentielle kunder. Skaffede møder med de fleste interessante emner og har hentede mange ønskede kunder til bureauet.
  • Planlægning og gennemførelse af bureauet egne kundearrangementer. Derudover i samarbejde med ledelsen, planlægning og gennemførelsen af bureauets egne marketingaktiviteter.
  • Medvirket til udarbejdelse af diverse værktøjer til brug i det interne daglige arbejde.
  • Udarbejdelse af en strategi for newbusiness politik samt opdyrkning af eksisterende kunder.
  • Som projektleder udarbejdelse af kommunikationsløsninger med baggrund i en strategisk analyse til egne kunders problemstillinger hovedsagelig inden for Business to Business men også Business to Consumer.
  • Primært rådgivning af virksomheders markedsføring. Udarbejdelse og implementering af kommunikationsstrategier og kommunikationsplatforme, herunder grafiske identitet, samt anbefalinger til valg af medier og kanaler.

CLUB LA SANTA

3 udviklingsprojekter:

  • Udviklede deres hjemmeside. Anbefaling af struktur, design, opbygning og indhold til videreudvikling af Club La Santas hjemmeside.
  • Udarbejdede, ud fra analyser, oplæg til et business PLUS-koncept, som skulle tilbyde dansk erhvervsliv “stroppe-tur til sportsparadiset”.
  • Udviklede og implementerede et ”Club La Santa City-koncept” til indretning og skiltning af hele centeret, som skulle forbedre og optimere gæsternes orientering og vej rundt på centret. Også kaldet servicedesign.

HOTEL TROUVILLE

Salg og markedsføring af Hotel Trouvilles konferencefaciliteter samt hotelovernatninger enten via feriegæster, konferencegæster eller festarrangementer

  • Overordnede markedsføring og salg af Hotel Trouville både overfor private gæster og virksomheder.
  • Udarbejdelse og gennemførsel af de årlige marketingplaner og aktiviteter.
  • Produktudvikling af hotellets produkter  og services, og tilbud til både private gæster og konference virksomhed.
  • Udvikling af aktiviteter og events for at øge antallet af overnatninger samt sikre en højere og mere jævn belægning.
  • Vært ved afvikling af større events og arrangementer.
  • Kontakt til reklamebureau og udvikling, implementering og opfølgning af marketingmaterialer.